dinsdag 29 maart 2011

Basiscursus en Strip Club !

Ieder seizoen starten wij een basiscursus patchwork als er genoeg belangstelling voor is. Onze basiscursus bestaat uit totaal 12 lessen, deze zijn over 2 seizoenen verdeeld. Als je in het najaar begint, ga je dus door tot in het volgende voorjaar. Na de basiscursus kan de groep dan ook nog 2 lessen volgen over Quilten met de hand. Gisteravond was er de 2e les van de workshop Quilten met de hand.... er moest nu dus ECHT gequilt worden! Anjo, Astrid en Ineke hadden heel erg hun best gedaan om hun quilttop op tijd af te krijgen en ook nog er een sandwich van te maken met achterkant en vulling. De opdracht voor les 2 was dan ook...neem je quilt mee als sandwich, zodat we echt kunnen starten met het quiltwerk.
Om u nu eens mee te laten genieten wat er zoal gemaakt wordt op onze basiscursus patchwork (met de hand) laat ik de onderstaande foto's zien met de quilts tot nu toe door Anjo, Astrid en Ineke gemaakt. Zoals u kunt zien, zijn de maten nogal verschillend. Ons uitgangspunt voor deze cursus is een quilt van 120x120 cm, maar ieder mag de quilt zo groot maken als gewenst, dus de maten kunnen van 120x120 cm gaan tot en met tweepersoons beddenquilts!
Gisteren hadden de dames wel door... dat als je een grote quilt maakt... die natuurlijk ook nog gequilt moet worden, dus misschien hadden ze toch beter een kleintje kunnen maken? Maar nee... het zijn echte doorzetsters, dus die quilts worden echt wel gequilt hoor! Een nazorg les is al gepland... met gebak bij de koffie natuurlijk, want deze 3 houden ook heel erg van gezelligheid!

 
 Dit is de quilt van Anjo, zij heeft gekozen voor voornamelijk blauwe tinten, maar ook violet en blauwgroene tinten komen voor in de quilt. Zij heeft in deze quilt een mooi geheel gemaakt van diverse batikstoffen en gewone katoenen stoffen. De banen van donkerblauwe batikstof geven rust in het geheel. Het is een prachtig geheel geworden, vindt u ook niet?
De blokken zijn 30x30 cm, dus de quilt is aardig aan de maat.
De tussenvulling is Hobbs 80/20, gekozen omdat de quilt aan de muur komt te hangen en de katoenen vulling erg geschikt is voor hangende quilts!

Dit is de quilt van Astrid, voor het eerst in 10 jaar moet ik eerlijk zeggen dat ik een tijd heb gedacht... hoe zal deze quilt strakjes gaan worden? Astrid begon met stofjes die ze had gekocht in een quiltwinkel in New York, het thema was dus ook New York en de USA. Dus er zitten stofjes in met amerikaanse vlaggen, plattegronden van de metro (heel heftig gekleurd!), amerikaans geld enz. Ik heb nog een paar stofjes voor haar meegebracht uit de USA en ze zijn allemaal gebruikt samen met effen stoffen in felle kleuren en zwart. Ze heeft een echte amerikaanse geldboom in haar quilt. Ook deze blokken zijn 30x30 cm... en de banen ertussen zijn van 2 lichte stoffen gemaakt, op de foto komt dat niet echt uit, maar het geeft een heel apart effekt! Links onderin (2e van onderen) zit de meest apart gekleurde berenpoot die ik in mijn quilt-leven heb gezien! :)
Maar het resultaat van hard werken is te zien... zij krijgt strakjes een heerlijke quilt met speciale herinneringen aan het bezoek aan New York!
Hier zit een iets dikkere fiberfill in, het wordt een echte gebruiksquilt. Het quiltwerk zal ook heel lekker opbollen, dat was gisteren al te zien aan het einde van de les!

De quilt aan de linkerkant is van Ineke, zij heeft de originele maat aangehouden er is er echt nog tot en met gisteravond aan bezig geweest hoor om het klaar te krijgen. Hoezo doorzetter???? SUPER!  Deze quilt is gemaakt met veel mooie stofjes in de kleuren rood/groen/bruin/beige/ecru en geeft een heel warm gevoel als je er naar kijkt. Deze quilt gaat ook echt gebruikt worden en ik denk dat de kids van Ineke er om zullen vechten om er even onder te kunnen zitten/liggen/hangen :)

Ik moet echt zeggen dat ik enorm trots ben op deze dames en ik hou ze in de gaten.... ik ben blij dat we een nazorgles hebben afgesproken, want ik zal de gezelligheid van dit groepje zeker missen! En ook de appeltaart en al het andere lekkers wat ze om de beurt bij de koffie meenamen.
Dames... SUCCES met het quiltwerk en ik kijk uit naar jullie resultaten over 2 weken!


Aanstaande zaterdag is het weer Strip Club dag!
Dit doen we nog niet zo heel lang in de winkel, dus leg ik uit wat we dan doen.... de kleding blijft aan hoor (ook al wordt er voor a.s. zaterdag veel zon beloofd!), maar er wordt wel gewerkt met strips.... stroken stof van 2,5 inch bij de stofbreedte, over het algemeen gebruiken we er 40 stuks, zoals ook in de Jellyrolls van Moda, de Balipops van Hoffman en andere stroken rollen zitten.
Dit keer hebben wij zelf een keuze gemaakt uit de vele prachtige voorjaars stofjes die we in de winkel hebben binnen gekregen, vindt u ook niet dat er een echt voorjaars gevoel van uit gaat? Wat gaan we er mee maken???? Dat is dus nog even geheim!!!!
Aanstaande zaterdag (2 april dus) begint de Strip Club om 9 uur s ochtends, dus het is wel voor de vroege vogels....ik laat dan zien wat ik heb gemaakt met deze Strip serie en leg uit hoe ik het heb gemaakt. U hoeft dus alleen maar te luisteren en te kijken, natuurlijk mag u ook vragen stellen! En omdat u zo vroeg uit uw bed bent gekomen om naar Den Dolder te gaan, krijgt u van ons een nederlandstalig patroon voor de gemaakte quilt mee naar huis, HELEMAAL GRATIS! Dit is dus alleen voor die dames/heren die aanwezig zijn in de winkel om 9 uur a.s. zaterdag voor de Strip Club!
U bent niet verplicht om deze mooie serie stroken te kopen (het mag natuurlijk wel, wij hebben er een beperkt aantal van gesneden met onze Accu Cut machine) en om de quilt te maken van deze stoffen. Wat u met het patroon en het geleerde doet, dat mag u zelf bepalen!

Verder mag ik nog niets verklappen, wel zal mijn best doen om a.s. weekeinde het eindresultaat te laten zien.
U bent van harte welkom a.s. zaterdag in de winkel om zelf te komen kijken, de Strip Club duurt maximaal tot 10 uur. De winkel is gesloten tot 10 uur, alleen toegang dus voor Strip Club bezoeksters/bezoekers!


Dit zijn de resultaten van vorige maanden, de zwart/witte quilt is gemaakt met door ons zelf gesneden stroken van zwart/witte en wit/zwarte stofjes, totaal 40 stuks, er is alleen nog een kleine effen zwarte rand en een bredere zwart/witte rand toegevoegd.


De linkerquilt is gemaakt met een Jellyroll van Moda, nl. HAPPY van Me and My Sister Design. Zelf hou ik erg van de heerlijke vrolijke kleuren die de zusjes van Me and My Sister gebruiken, het was ook een genot om ermee te werken en het is een vrolijke quilt geworden. Voor deze quilt is een achtergrondstof nodig en evt. ook nog een klein randje en een bredere rand. Ik zelf heb voor de brede rand dezelfde stof gebruikt (ook van Me and My Sister Design) met kleine roze en groene printjes op een bijna witte ondergrond.
Dat zo'n quilt er ook heel erg anders uit kan komen te zien als je een andere achtergrondstof gebruikt, bewijst de quilt van Cuny .... zij heeft dezelfde Happy Jellyroll gebruikt, maar een blauwe ondergrond en je hebt een totaal andere quilt!

 Dit is dus de quilt van Cuny en hier kan je ook heel goed op zien hoe zij haar best heeft gedaan met machinequilten. Zij gebruikte een achterkant met vlinders (ook van Me and My Sister) en heeft de quilt van achter naar voren gequilt ... wel een hele klus, want er zaten honderden vlinders op de stof! Ook deze quilt is nog bij ons in de winkel te bewonderen!

Ik heb nog zoveel meer te vertellen, maar ik stop nu toch maar even. De volgende keer meer, o.a. over een dag workshop die ook geschikt is voor de beginnende quiltsters..... er waren die dag opvallend veel jonge dames op de workshop... en dat is een heel goed teken toch?

Groetjes,
Marina.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten