maandag 19 november 2012

Thangles!

Al jaren was ik er naar op zoek, een groothandel die Thangles verkocht. Totdat ik de mensen van Thangles op de beurs in Houston zelf sprak. Wat blijkt? Er ZIJN GEEN groothandels die Thangles verkopen, dus ja dan kan je lang zoeken!

Wat zijn THANGLES? Thangles is een methode om met de naaimachine de zogenaamde HST, Half Square Triangles te maken, vierkantjes dus die bestaand uit 2 driehoekjes. Ik zal aan de hand van een aantal foto's laten zien hoe het werkt.


Je neemt 2 stroken stof, de breedte van de strook hangt af van de maat driehoekjes die je wilt maken en is 1/2 inch breder dan het uiteindelijke vierkantje zonder naad. Dus voor een 2 inch vierkant, heb je 2 1/2 inch stroken nodig.
Je legt ze met de goede kanten op elkaar. De lichte kleur bovenop.


Dan leg je het strookje Thangles erop en speldt het vast.


Naai nu met een klein steekje (ik hecht altijd aan en af) over alle stippellijnen.


Daarna snij je alle doorgetrokken lijnen netjes door.


Dan krijg je dit soort stukjes. Het puntje kan je er nu ook gelijk afsnijden.


Klap nu het driehoekje uit en strijk het netjes.


Scheur nu het papiertje weg aan de achterkant. Dit gaat heel gemakkelijk omdat je het papier al hebt geperforeerd en netjes hebt aan- en afgehecht.


En zie, je HST vierkantje is even groot als het vierkantje ernaast.

Dat dit een leuk snel klusje is, dat is zo wel duidelijk toch? En je hebt altijd perfecte vierkantjes, gemaakt van 2 driehoekjes. En die kom je in zoveel quilts tegen. Ook in onze gratis BLOK VAN DE MAAND blokken die je in de winkel of website krijgt bij je aankopen vanaf 10 euro, komen ze in ieder blok voor. Op deze manier beperk je de afval die je hebt van je blokjes en het gaat lekker snel en precies.

Gistermiddag heb ik lekker zitten naaien aan een leuk kerstkleedje voor op tafel, de mensen van Thangles hebben dit patroon gratis aan ons ter beschikking gesteld om mee te geven bij aankoop van Thangles.


Het moet nu nog even worden gestreken en ook doorgequilt natuurlijk, maar het was een goede zondagmiddag besteding toch? En laat ik nu toevallig een 8- hoekige tafel hebben, maar ook op een ander soort tafel is het een leuke versiering.


En zelfs nog even tijd gevonden om een paar nieuwe huisjes te maken, inmiddels ben ik nu de 300 al ruim gepasseerd, weet niet helemaal zeker welke nrs. dit worden, maar dat komt vanzelf wel weer goed.
En nu ga ik weer naar het werk toe, de basis cursisten wachten op me!
Groetjes
Marina.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Marina, wat een handig systeen om perfecte driehoeken te maken.
    Ik maak de blokkenn van de maand met de hand. Maar dit is zeker ook een idee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Marina Kan ik dit ook afdrukken.
    ga er zeker iets van maken.

    BeantwoordenVerwijderen