dinsdag 15 mei 2012

Sokken en veel hexjes!

Wat een titel is dat nou? Ja. ..... sokken is iets waar ik nu alweer 2 jaar aan verslaafd ben, als mijn armen het toelaten dan brei ik lekker bij de tv op de bank (beentjes omhoog!) mijn eigen sokken en zo nu en dan een verzoeknummer of een voorbeeld voor de winkel. Met 5 korte naaldjes werk ik lekker en zonder al teveel problemen met mijn, toch al, overbelaste armen.

Dit zijn de sokken die ik vorige week afmaakte, er lag al een hele tijd 1 sok te wachten op zijn/haar wederhelft en na een paar avondjes lekker doorbreien is die nu ook af. De wol kocht ik in mijn startperiode van sokkenbreien bij een collega, dit om allerlei merken uit te proberen.


Gelukkig zie je mijn sokken zelden, mijn spijkerbroeken zijn lang genoeg om ze te verstoppen ;-) want het zijn wel heftige hoor, maar heerlijk zacht.



Deze schiet ook al lekker op, deze is in eerste instantie voor de winkel als voorbeeld. Het is zulk leuk garen om mee te breien, die streepjes zijn niet gelijk en dat maakt het breien zo spannend. En ..... er zit veel oranje in dus leuk voor de komende zomer als Oranjefan!
Gisteravond bedacht ik dat ik wel eens hele oranje sokken kon gaan maken, wil nog een sneaker sokje uitproberen. Lekker voor de zomer en dan ben je gelijk up to date met de kleur! We hebben nl. ook effen oranje sokkenwol, dat wordt dus het volgende voorbeeld voor de winkel. We hebben ook nog een sokkenwol 6-draads (dus ietsjes dikker) die ook veel oranje in de mix heeft, misschien doe ik die ook nog wel.

Cuny vroeg naar het museum wat ik wil gaan bezoeken in de vakantie, dat is het New England Quiltmuseum in Lowell, staat Massachusetts. Je kunt die ook vinden op het internet op www.nequiltmuseum.org (kan geen link maken op de IPad, sorry). In mijn vakantie hebben ze een overzicht tentoonstelling van 25 jaar quiltgeschiedenis, het verschil in stijlen en gebruiken van div. hulpmiddelen en ze hebben natuurlijk ook een basiscollectie die ook regelmatig op stap gaat. Las net op hun site dat ze ook een blog hebben, nequiltmuseum.org/blog. En daar zag ik dat een van hun quilttops met zeshoeken van Martha Washington (!) naar Japan gaat voor een tentoonstelling daar. Hoop dat ze nog wel zeshoekjes quilts hebben, want die zijn bij mij al jaren favoriet!

Ruim voordat de engelse papiermethode in NL populair werd, hadden wij altijd wel een zeshoekjes quilt onder handen (wij is mijn moeder en ik). Heel wat dames hebben wij de hexagonitis doorgegeven. In het kader van opbiechten van mijn UFO en WIP projecten, heb ik er nog 2 voor jullie. Allebei met 1/2 inch hexagons op de engelse papiermethode.


Randen die ik maak voor mijn quilt die helaas op de zaak ligt, maar als ik er aan denk zal ik die op de foto zetten (tot zover ik ben gekomen, want daar zit een heel verhaal aan vast!). Links op de foto een hele stapel geregen zeshoekjes die er nog aan genaaid moeten worden, want dat zijn er nog heel veel!


En omdat ik veel te veel zeshoekjes had geknipt en er nog steeds stapels van moet verwerken, heb ik een begin gemaakt met deze quilt. Ook die 1/2 inch (lekker klein, maar nog steeds handelbaar) zeshoekjes, maar dan de kleuren die eigenlijk net te heftig waren voor die andere quilt. Gewoon aan elkaar zetten, dat geeft strakjes nog wel een probleem, want de zijkanten lijken wel recht, maar lopen steeds schuin weg, maar dat is van later zorg :-))

Ook hiernaast ligt alweer een stapeltje bloemen die eraan gezet kunnen worden. Als ik de quilt in wording zo zie liggen, dan krijg ik er gelijk weer zin in!
Weet je, als ik nu weer een leuke zeshoekjes quilt zie, dan zou ik zo weer een nieuwe beginnen, ik heb er boven nog minstens 3 andere liggen in verschillende stadia, tja.... ik moet zeker eerst eens iets afmaken. Leuk als je je UFO en WIP projekten even uit de kast haalt, dan krijg je er weer zin in! Is misschien wel een goed idee, deze 2 quilts in wording hebben trouwens al heel wat van de wereld gezien, aan het zwembad op Bali... ergens onderweg in de USA, ze hebben al heel wat kilometers, mijlen en airmiles erop zitten!

Het zijn ook zulke handige projekten voor de vakantie, je knipt het een en ander, je rijgt of lijmt een stapeltje en neemt het mee in een ziplock zakje (als je gaat vliegen, dan moet het geen gewicht hebben) of een leuk bakje, mandje of blik..... en je kunt uren vooruit! Heerlijk ook bij de tv, op de tribune van de sportvereniging, in de auto als je weer eens moet wachten. Echter in de auto onderweg kan ik het niet doen, want in de USA ben ik voor 99% degene die achter het stuur zit en dan is het niet echt veilig he? Maar ik weet van heel veel dames dat die de vakantie kilometers zo prima doorbrengen.. als manlief achter het stuur zit!

Jaren terug heb ik een flanellen zeshoeken quilt afgemaakt in mijn vakantie in Frankrijk, lekker voor de vouwwagen, 's ochtends als het nog niet warm is en de rest van de familie nog ligt te slapen.....dat is dan echt vakantie, heerlijk op je gemakje zitten met een handwerkje (of een boek) en genieten! Nu gaan we dus al jaren niet meer met de vouwwagen, maar met het vliegtuig en dan verder met een lekkere ruime amerikaanse huurauto (of een indonesische chaffeur op Bali) maar de zeshoeken gaan nog steeds mee.

Ik ga lekker terug naar de bank en verder met mijn sok en een aantal van die zeshoekjes verwerken nu ik ze toch uit de kast heb gehaald!
Groetjes
Marina.

4 opmerkingen:

  1. Jeetje Marina, buiten dat je creatief bent in de winkel , ben je dat ook op je weblog. Het blijft leuk om te lezen. En ja we hebben leuke herinneringen aan je moeder met haar handwerkje en haar hondje.Ik weet dat je ook nog een ufo van haar hebt met vooral gele hexagonnetjes. Komt die ook nog eens voorbij.Groet en tot maandag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn en blijven ze toch leuk, die hexjes.
    Zodra het huisjesproject klaar is ga ik weer eens aan het hexen. Er liggen al een heleboel gesneden stukjes klaar van alle stoffen die ik verwerk gooi ik een vierkantje in een pot om later tot zeshoekjes opgewaardeerd te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja die Hexjes zijn echt een verslaving. Maar ze blijven leuk.
    Tot vrijdag dan kom ik even langs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. vind je het gel dat je armen af en toe niet mee willen werken. wat een leuke ufo,s en wip,s.

    BeantwoordenVerwijderen